Hanne Varming og Gerda Østergaard

Billedhugger HANNE VARMING &
Keramiker GERDA ØSTERGAARD

Fernisering søndag den 7. august klokken 13.00

Kunstnerne er til stede, og der serveres et let traktement samt et glas vin.

Udstillingsperiode 7. august – 4. september 2016

Magasinet, Strandgade 14, 4230 Skælskør

Ekstra åbent til Kulturel Folkefest:

Fredag d. 2. september kl. 14.00 - 22.00
Lørdag d. 3. september kl. 10.00 - 17.00

Fri entré - Alle er velkomne

Læs mere om udstillingen HER.

Billedhugger HANNE VARMING
& Keramiker GERDA ØSTERGAARD

7. AUGUST – 4. SEPTEMBER 2016

Der findes mange måder at forsegle et venskab på. For kunstnerveninderne Hanne Varming og Gerda Østergaard er den helt rigtige måde at lave en udstilling sammen. De vil gerne markere deres venskab, som strækker sig mere end 45 år tilbage i tiden, og som har betydet så uendeligt meget for dem begge to. Og nu har de fået muligheden, når de sammen står for årets sommerudstilling i Skælskør Kunstforening.

Deres veje krydsedes første gang i begyndelsen af 1970’erne. Gerda Østergaard købte Hanne Varmings hus i Stestrup mellem Sorø og Roskilde, og det varede ikke længe, før de blev tætte veninder. De så hinandens børn vokse op. De kom til hinandens fester og fulgte med interesse med i hinandens kunstneriske karrierer. På den måde har de været til gensidig inspiration for hinandens virke.

Hanne Varming, der er uddannet billedhugger fra Det Kgl. Danske Kunstakademi, er nok en af de mest berømte, nulevende billedhuggere herhjemme. Hendes motivunivers er mennesker – lige fra spædbørn til oldinge. Hendes egne fire børn har gennem deres opvækst ofte været modeller for hendes værker. Hendes måske mest kendte bronzestatuer ”Pigerne fra Paris” står og skuer ud over de rejsende i Kastrup Lufthavn, men også flere andre steder i det offentlige rum er Hanne Varming repræsenteret. ”Oldeforældre” der hviler sig på en bænk på Kultorvet i København er et andet kendt eksempel. Hanne Varming har også i sin karriere også udført både mønter og frimærker.

Hvor Hanne Varming altid har arbejdet med bronze og gips var det nogle andre materialer, som Gerda Østergaard i sin kunstnerkarriere kastede sin kærlighed på. Hendes interesse for keramik blev for alvor vakt, da hun i slutningen af 60’erne arbejde på forsøgscentret i Lejre, hvor hun lavede kopier af jernalder- og stenalderkar. Siden har hun arbejdet med porcelæn og stentøj, hvor hun primært er meget inspireret af naturen. Hendes kunst kan i dag også ses i det offentlige rum, da hun har lavet mange større værker til byggerier og byudsmykninger i blandt andet Sorø, Slagelse og Holbæk. En flot obelisk søjle i en rundkørsel i Sorø er blot et af mange eksempler. Udstillingen i Skælskør, bliver de to kunstneres første fælles udstilling.