Skælskør Kunstforening præsenterer KIRSTEN KLEIN
& EVA HERMANN

Fernisering lørdag d. 5. maj kl. 13.00.

Udstillingsperiode 5. - 28. maj 2012.

Udstillingen er åben fredag, lørdag og søndag kl. 14.00 - 17.00
i Magasinet, Strandgade 14, Skælskør.

KIRSTEN KLEIN, FOTOGRAFIER
EVA HERMANN, KERAMIK

5. MAJ - 28. MAJ 2012

Kirsten Klein, født i Stockholm 1945. Udlært som portræt- og museumsfotograf i 1966. Årene efter fulgte mange rejser til USA, Mellem- og Sydamerika, Irland og Island. I 1976 bosatte hun sig på øen Mors. Her - og i det nærliggende Vesterhav og disse landskabers særlige topografi, fandt hun det karakteristiske billedsprog, som hun har videreudviklet lige siden. Til stadighed fornyer hun sine motiver og naturstudier, der af og til formidles via ældre teknikker såsom cyantypi og platintryk. Gennem et særegent og stofligt udtryk, oftest i sort/hvid, inpirerer hun til at se såvel poesi, som drama og mystik i sine naturskildringer.

Kirsten Klein har illustreret en række bøger. Hun er tildelt Statens Kunstfonds livsarige ydelse, og har modtaget flere priser og hædersbevisninger. Senest THORVALDSEN MEDALJEN, marts 2012. Se eksempler på Kirsten Kleins BILLEDER. Læs hvad avisen NORDJYSKE skrev om Kirsten Klein.

Eva Hermann, født 1954. Gik som 16 - 17-årig en tid på Kunstakademiet i Århus. Lige siden har hun arbejdet på at udvikle sin teknik og er altid vågen for nye indtryk. Hun er opvokset primært i Vestjylland. I 1980 flyttede hun til Normandiet i Frankrig, hvor hun boede i tretten år. Vendte derpå tilbage til sit elskede klitlandskab i Husby. Eva nyder at gå i naturen med sin skitseblok og finde motiver til sine dekorationer: Heden, skoven, blomsterne, fuglene og havet. Eva Hermanns formsprog tager sit udspring i traditionelt dansk lertøj. Rød- og blåler, ofte blandet for at få flere nuancer, fra lys gul over rødlige til brune. Akkurat som det har været brugt i århundreder. Eva er en dreven kunsthåndværker, der tilfører sin keramik dekoration med en meget personlig og sikker penselføring. Smukt og ofte med kærlig humor.

Eva Hermann fortæller:

"Jeg har altid holdt meget af vores lertøjskultur, hvor også begitninger og horndekoration under klare glasurer har været brugt meget. Begitninger er stadig det, jeg arbejder mest med, med den den bløde, varme farveskala, som passer fint til mine motiver. Kohornene har nok måttet vige for penslerne, som egner sig bedre til plantestudierne og mit temperament. Men det er stadig de stærke spændstige former, som er det vigtigste. Også de ender tit tilbage ved det klassiske - det kommer helt af sig selv ved drejeskiven"

Læs OMTALE af Eva Hermann eller besøg hendes egen HJEMMESIDE.

Kirsten Klein og Eva Hermann er søste. I deres værker og motivkreds er de også stærkt beslægtede.