John Klysner

JOHN KLYSNER

Fernisering 16. august kl. 13.00

Kunstneren vil være til stede til ferniseringen.
Der bydes på et let traktement samt et glas vin.

Udstillingsperiode 16. august - 7. september 2014

i Magasinet, Strandgade 14, 4230 Skælskør.

JOHN KLYSNER

16. AUGUST – 7. SEPTEMBER 2014

John Klysner (f. 1946, Kbh.) er en autodidakt og internationalt virkende dansk kunstner i verdensklasse. Han arbejder med bemalet tegning, maleri, keramik, stålskulpturer, fotografi mm. Hans debutudstilling I Danmark “Panik I Napoli,” blev skabt til åbningen af Horsens kunstmuseum “Lunden” i 1985. Sidenhen har han primært udstillet på kunstmuseer og kunsthaller både herhjemme og i udlandet.

Gennem 30 år har Klysner begået sig på den internationale kunstscene, hvor han har skabt forrygende værker og projekter. Primært i Tyskland, Italien, Spanien, Belgien og USA. I 70’erne i New York arbejdede Klysner sammen med Andy Warhol. For ham skabte Klysner blandt andet idétegning og visuel PR. I Italien udstillede Klysner blandt andet på det Danske Akademi I Rom og modtog Zarhtmannprisen.

Klysners karriere er lang og farverig, og hans bud på den visuelle kunst har altid været et mix af erotik, poesi, humor og det spirutuelle. Klysner viser det hele frem via sine to gennemgående figurer: en dronning/queen og en troldmand/magician, der symboliserer det kvindelige og det mandlige. Klysners kunst er hverken ellitær eller folkelig. Den er Klysnersk.

John Klysner er en sjælden gæst på den danske kunstscene – så det er et scoop, at Skælskør Kunstforening kan præsentere både en række helt nye og meget spændende sort/hvide blæktegninger samt et bredt udsnit af tidligere museumsudstillede værker.

Warhols anbefaling af Klysners værker:

“John Klysner’s works are internationally Danish. They are unique and full of fantasia.
Finally something visually interesting is coming out of Denmark. So go for it!”
– Andy Warhol, N.Y.C., 1985