Jakob Martin Strid

JAKOB MARTIN STRID

Tegninger og illustrationer

Kendt for blandt andet bøgerne om Lille Frø, Mimbo Jimbo og Mustafas Kiosk.

Børnevenlig fernisering 15. februar kl. 13.00

Vi byder på lidt godt at spise og højtlæsning for børn og barnlige sjæle.

Udstillingsperiode 15. februar - 9. marts 2014

i Magasinet, Strandgade 14, 4230 Skælskør.

JAKOB MARTIN STRID

15. FEBRUAR - 9. MARTS 2014

Jakob Martin Strid (f. 1972) er en utrolig dygtig og anerkendt illustrator og forfatter til adskillige børnebøger. Bøgerne om for eksempel Lille Frø, Mimbo Jimbo og Den Utrolige Historie om den Kæmpestore Pære er allerede blevet klassikere rundt om i mange børnefamilier. I anledning af vinterferien udstiller vi i Skælskør Kunstforening et bredt udvalg af Strids værker – både originaler og tryk.

Men selvom det er børnebøgerne Jakob Martin Strid nok er mest kendt for, så betyder det ikke, at hans arbejde kun er forbeholdt børn. Voksne har i ligeså høj grad glæde af Strids finurlige tekster og tegninger, hvor hans baggrund som satiriker ikke fornægter sig. Mange vil nok også kende Strids helt særlige streg fra striben Strid, som for år tilbage blev bragt i Politiken.

Strids univers er kendetegnenede ved en fantastisk fantasi og detaljerigdom, og han formår at skildre vores egen samtid på en skæv og indsigtsfuld måde. Også udlandet har fået øjnene op for Strid, og hans bøger er udgivet i mere end 15 lande.

Jakob Martin Strid har for sit arbejde modtaget mange anerkendte priser. Blandt andet Gyldendals Børnebogspris og Kronprinsparrets Kulturpris i 2012. Senest har hans værker været udstillet på KUNSTEN - Kunstmuseet i Aalborg.

Udstillingen i Magasinet bliver ikke en helt klassisk udstilling. For der bliver også mulighed for kreativ udfoldelse og hyggelig fordybelse med børnene. Og der vil være både tegneredskaber og læsehjørne, samt en mindre samling af børneværker, der er kreeret i forbindelse med Skælskør Billedskoles Strid-tema i vinterferien.

Se flere eksempler på Strids værker her eller på www.strid.dk

Eksempler på kunstværker