Helga Adam & Anni Fiil

HELGA ADAM & ANNI FIIL

Papirmøde - Et dansk-tysk samarbejde

Fernisering 3. maj kl. 13.00

Kunsterne vil være til stede til ferniseringen. Der bydes på et let traktement samt et glas vin.

Udstillingsperiode 3. - 25. maj 2014

i Magasinet, Strandgade 14, 4230 Skælskør.

HELGA ADAM & ANNI FIIL

3. - 25. MAJ 2014

På hver sin side af den dansk-tyske grænse har Anni Fill fra Slagelse og Helga Adam fra Hamburg begge arbejdet intenst med papirkunst gennem mange år. Men først for få år siden, blev de bekendt med hinandens eksistens. I 2010 var de begge til en kongres i Sydkorea, og ved et måske skæbnebestemt tilfælde, blev de placeret over for hinanden. Siden dengang har bekendtskabet udviklet sig til et meget spændende kunstsamarbejde, som vi er så heldige, som de første, at få en forsmag på i Skælskør.

Begge kunstnere arbejder med mange lag i papiret og leger på den måde med mange forskellige typer papirs struktur og tekstur. Kunstværkerne på udstillingen bliver en skøn blanding af collager og installationer, og der vil være eksempler på både håndlavet papir af plantefibre, collager af udenlandske aviser samt det fineste håndstøbte Hanjipapir fra Korea.

Udstillingen Papirmøde er en overskudsagtig demonstration af, at papir er andet og meget, meget mere end bare kedelige stykker A4 i kopimaskinen. Papir har uanede udtryksformer, og beskueren vil med sikkerhed overraskes af de fantastiske former og fascineres over den detaljerigdom, det lykkes de to kunstnere at skabe ud af det enkle materiale.

Anni Fiil er oprindeligt uddannet billedvæver og er i dag både medlem af Danske Kunsthåndværkere og af IAPMA, som er den internationale sammenslutning for papirkunstnere. Helga Adam er oprindeligt læreruddannet, men har de sidste mange år haft helliget sig kunsten. Hun er også medlem af IAPMA.

Både Helga Adam og Anni Fiil har begge mange internationale udstillinger bag sig, og fremtiden byder også på nye eventyr - i første omgang i Helga Adams hjemby. Efter at have udstillet i Skælskør har de nemlig fået en aftale om at udstille på et galleri i Hamburg, så det dansk-tyske samarbejde bliver manifesteret.