Artem

CIRKELINES VERDEN
- originaltegninger af Hanne Hastrup

Fernisering søndag den 19. februar klokken 14.00

Hanne Hastrup er til stede og læser højt for børnene. Der serveres chokolademadder og saftevand.

Udstillingsperiode 19. februar – 12. marts 2017

Magasinet, Strandgade 14, 4230 Skælskør

Fri entré - Alle er velkomne

Læs mere om udstillingen HER.

CIRKELINES VERDEN
- originaltegninger af Hanne Hastrup

19. FEBRUAR – 12. MARTS 2017

Hvem er det, der er lavet af en cirkel, har sort hår og en prikket kjole? Ja, du gættede rigtigt. Det kan vist ikke være andre end Cirkeline. Den lille alfepige, der bor på tegnerens bord, og som sammen med musevennerne Ingolf og Frederik i årtier har glædet børn og deres forældre. Og nu kan du snart opleve Cirkelines verden på helt tæt hold, når Skælskør Kunstforening inviterer inden for til børneudstilling.

Cirkeline har efterhånden nogle år på bagen. Hun kom til verden for næsten 60 år siden, da hendes mor, Hanne Hastrup, gik på tegneskole. En dag sad hun og lavede små mønstre og cirkler på et stykke papir – og så gav hun den ene cirkel mund og øjne, og senere fik den også hår og kjole på. Og før hun vidste af det, var Cirkeline født. I slutningen af 60’erne blev Cirkeline allemandseje, da Hanne Hastrup og hendes daværende mand lavede en lang række kortfilm om hende til fjernsynet. Og det var kun begyndelsen. Siden kom der bøger, biograffilm, dukker og meget mere – og historierne om Cirkeline bliver stadig flere og flere.

Cirkeline er ikke kun kendt og elsket af børn gennem mange generationer. Cirkeline kom også til at betyde noget helt særligt for Hanne Hastrup, der betegner hende som sit fjerde barn. Og måske er det netop det helt særlige bånd mellem tegneren og hendes motiv, der skinner igennem, og gør Cirkeline så elskelig og evigt aktuel.

På udstillingen kan man gå på opdagelse i masser af originaltegninger både fra Cirkelinefilm og -bøger. Foruden tegneborde og tegneredskaber vil der også være en kæmpestor tændstikæske og andre rekvisitter fra Cirkelines verden og udklædningstøj til børn.