Skælskør Kunstforening præsenterer DAG ARONSON

Fernisering lørdag d. 23. februar kl. 13.00.

Udstillingsperiode 23. februar - 17. marts 2013.

Udstillingen er åben fredag, lørdag og søndag kl. 14.00 - 17.00
i Magasinet, Strandgade 14, Skælskør.

DAG ARONSON

23. FEBRUAR - 17. MARTS 2013

Skælslskør Kunstforening glæder sig over, at byde velkommen til en udstilling med kunstneren Dag Aronson.

Dag Aronson er født i 1944 og opvokset i Norge i Vesterålen og Lofoten. Han er autodidakt, men interessen for kunst blev for alvor vakt, da hans far købte en reproduktion af Edward Munchs "Madonna".

Inspirationen fra klassikerne og mestre som Picasso, Chagall, Velásques og Manet har siden fulgt ham, og rækker i dag langt ind i hans egne værker. Således mødes flere af de klassiske temaer, som for eksempel Manets fløjtespillende dreng, med nutiden i Dag Aronsons malerier. Meningen er, at det er lettere at forstå, hvad der sker nu, hvis man ved, hvor man kommer fra.

Dag Aronson bruger som oftest olie på lærred, pap og papir, når han arbejder. Akrylmaling er kun for tøsedrenge, mener han, så det holder han sig langt fra.

Selvom Dag Aronson har rødder i Norge, så har han i mange år haft hjemme i Danmark. Til daglig bor han i skagensmaleren Frederik Langes gamle malerhus i Odsherred, hvor han også har sit atelier. Her stortrives han med den meditative stilhed og ro, og hvem ved, måske bor der også nogle Krøyerske hjælpeånder?

Når hjemveen efter Norge bliver for stor, kaster Dag Aronson sig ud i landskabsmaleri. I Skælskør vil han dog koncentrere sig om at præsentere både nye og ældre abstrakte og figurative værker med mennesket i centrum, da det er der, hans interesse er størst.

Eksempler på kunstværker