Anders MorgenthalerAnders Morgenthaler

ANDERS MORGENTHALER

Fernisering lørdag den 20. februar kl. 13.00

Kunstneren vil være til stede til ferniseringen
Der bydes på et let traktement samt et glas vin

Udstillingsperiode 20. februar - 13. marts 2016

Magasinet, Strandgade 14, 4230 Skælskør

Fri entré - Alle er velkomne

Læs mere om udstillingen HER.

ANDERS MORGENTHALER

20. FEBRUAR - 13. MARTS 2016

Det bliver ikke kedeligt. Og det bliver ikke ordinært. Det er helt sikkert. For det er der ikke noget der bliver, når det har været gennem tegneren og multikunstneren Anders Morgenthalers krøllede hjerne.

Han har altid været en driftig mand, der har tegnet og skrevet et hav af bøger, instrueret film og været tv-vært. Og så er han blandt meget andet kendt for sin faste stribe i Politiken WulffMorgenthaler, som han laver med sin makker Michael Wulff. Men når Skælskør Kunstforening i år åbner dørene til februarudstillingen, så er det første gang Anders Morgenthaler (f. 1972) udstiller sine egne unikaværker på en rigtig kunstudstilling.

Mange af udstillingens billeder er nye. Eller egentlig er de det modsatte - nemlig gamle. Den seneste tid har Anders Morgenthaler nemlig opkøbt en masse malerier af ældre dato på auktioner. Alle af god, kunstnerisk kvalitet, men som folk i dag ikke har lyst til hænge op på deres vægge. Men Anders Morgenthaler gør dem aktuelle ved at male og tegne oven på dem. De repræsenterer i sig selv en tid, der er gået - men ved at tilføre dem nye lag af maling eller farvekridt, så bliver de pludselig tidløse og universelle. De er humoristiske og tossede - og i høj grad politiske.

Kunstværker, der er mere “Klassisk Morgenthaler,” får også plads på udstillingen. Eksempelvis en række stentryk med dyr flankeret med humoristiske tekster. Blandt andet flodhesten, der tørt siger: “I shit where I sleep,” kan nok få de fleste til at stoppe op og trække på smilebåndet.

En række originale udkast til striber vil også kunne ses på udstillingen og give et sjældent indblik i Anders Morgenthalers arbejdsproces.